Master 2


Enseignements dispensés durant le premier semestre


Techniques de management de projet 

Description rapide des différents outils et méthodes de la gestion de projet basée sur un retour d’expérience de 30 ans de management de projets internationaux (AFITEP, PMI). La description théorique est assise sur les notions du « Guide du corpus des connaissances en management de projet, Guide Pmbok », 6éme édition, complétée par des illustrations multiples sur ce qui est réellement appliqué par rapport à la théorie et sur ce qui marche et ce qui ne fonctionne pas.

Les élèves sont guidés pas à pas dès la seconde séance via des mises en situations et des simulations par petits ou grands groupes avec l’objectif d’être parfaitement au fait des techniques y compris les plus récentes.

Economie politique internationale 

This course focuses on the political economy of regional integration in North America and beyond. The purpose is first, to examine the political, economic, social and cultural processes that have brought together – or set apart – North American economies; and second, to understand the regional and cross-regional dynamics at play in the international political economy. Using articles and audio and video documents from various sources (academic journals, government reports, think tanks, business press etc.) students will be encouraged to think critically to develop their own informed opinion on the political economy of regional and cross-regional integration. To do so, students will complete short writing assignments (critical essays) on a weekly basis, participate in role-play simulations, present policy briefs to the rest of the group and assess their classmates’ analyses.


Communication internationale 

Increasing globalization is intimately linked to the sharing of information, and media and social media are key to driving this.  New ways of collaborating are changing how organizations engage with employees and other stakeholders. This class in international communications provides an introduction to trust and reputation, and how these can contribute to an organization's success, whilst exploring the key principals of communications in an international environment. 

Through a dynamic combination of class discussion, individual and team work, students will learn: important skills in analytical thinking; the ability to develop and deliver messages effectively; how internal communications drives employee engagement; and they will discover the role of communications in issues management through an interactive crisis simulation.


La France dans les échanges et investissements internationaux 

Ce cours vise à dresser un état des lieux de la place de la France dans le développement du commerce mondial. Nous analysons les récents développements commerciaux et la place de la France dans les échanges (compétitivité, attractivité, chaînes de valeurs mondiales). Nous étudions également les outils d’analyse de performance à l’exportation et discutons des enjeux politiques sous-jacents.

Logistique et chaînes de valeurs 

The objectives of the course is to know the elements of a transport system and how to use them to organise a logistical solution in international transport. The students will know how to make decisions in international transport on the basis of physical, technical and commercial constraints. The students will know how to choose the best means of transport on the basis of global logistics costs, delivery lead times, security aspects and legal implications.

Anglais du management de projet international 


Digitalisation 


Marchés émergents


Conférences sur les métiers de l’international 




Enseignements dispensés durant le second semestre



Economie et gouvernance de la mondialisation 

The consensus around globalization is under challenge. After decades where opening up to the global economy was the priority of many governments around the world, trade expansion has stalled, and there is growing discontent with the uneven gains from globalization and the institutions that regulate it. The objective of this course is to critically examine the economic and institutional underpinnings of global integration, focusing on the international regime for trade and investment, and the controversies and challenges facing it. The course will review and consider the theories underlying international trade to deepen understanding of the drivers, patterns, and consequences of international trade, including its distributional impacts. The course will also review the legal and political economy constructs of the institutions governing international trade and investment. In particular, it will examine the functions and rules of the World Tarde Organization, and assess the opportunities and challenges brought by the proliferation of Regional Trade Agreements and Bilateral Investment Treaties. The course will evaluate the arguments of both the advocates and critics of globalization, and assess public policy options for improving international co-operation and global governance.


Economie de l’Union Européenne 

Le cours vise à fournir aux étudiants les clés d’interprétation des différents éléments qui ont mené à la naissance et au développement de l’intégration européenne. Dans ce cadre seront analysés les traités fondamentaux, les institutions, l’union  monétaire européenne, la théorie des zones monétaires optimales, le rôle de la BCE, ainsi que la coordination des politiques budgétaires (en particulier le rôle et les enjeux liés au traité sur la stabilité, la coordination et la gouvernance).  De pair, face à la crise, ce cours vise à mettre en évidence les aspects critiques de l’intégration européenne ainsi que des solutions envisageables par le biais de  l’étude des thématiques spécifiques (les droits de propriété intellectuelle et l’appropriation économique des connaissance dans le cadre de l’ U.P.O.V.,  le rôle du lobbying de la défense  en Europe, la transition écologique en Europe etc.). Dans cette démarche, les étudiants auront la possibilité d’approfondir des sujets spécifiques suscitant leurs intérêts.


Anglais du management de projet international (CSR) 

The aim of this course is to provide MPI M2 students with an introduction to the concepts of corporate ethics and the ever-growing importance of Corporate Social Responsibility. The course takes a managerial perspective, and incorporates a global orientation.  It will enable students to ensure that their enterprises’ corporate social responsibility policy is in compliance with the UN Global Compact’s 10 principles. As future managers, they will have to take steps to ensure there are positive social and environmental effects associated with the way their business operates through incorporating addressing cultural and social issues, with the aim of benefiting both in the process. Not only can CSR increase business and revenue, it also promotes change and progress throughout the world, which often involves helping people with few or no resources.

Conférences sur les métiers de l’international 


Techniques de management de projet 


Conduite du changement et transformation numérique


Economie solidaire et sociale 


Stratégie d’entreprise : études de cas 


Marchés financiers